Politie Westerkwartier ziet stijging in meldingen bankhelpdeskfraude

Westerkwartier – De Politie in het Westerkwartier ziet de laatste tijd een toename van meldingen over zogenaamde bankhelpdeskfraude. Dat meldt de Politie op haar Facebookpagina.

Hoe werkt bankhelpdeskfraude:

Je wordt gebeld door iemand die zegt dat hij/zij medewerker is van de bank en dat er verdachte transacties zijn waargenomen op je rekening. Het geld wat op je rekening staat moet dan overgeboekt worden naar een ‘veilige’ rekening. Van deze rekening haalt de oplichter dan je geld en je bent je geld kwijt. Ook wil het wel voorkomen dat de oplichter iemand langs stuurt om je bankpas op te halen. Deze zorgt dan voor een “veilige” vernietiging van de bankpas, maar in de praktijk haalt deze hiermee uw rekening leeg.

Altijd alert blijven:

Een bank zal u nooit bellen om geld over te boeken! Een bank zal ook nooit een medewerker langs sturen om uw bankpas op te halen. Wordt u gebeld of krijgt een app? Hang op of verwijder het bericht. Geef deze informatie ook door aan uw opa, oma, vader, moeder, tante, oom, buurvrouw of buurman.

| Foto & Bron: Politie Westerkwartier |

 

Deel dit bericht